KOMUNIKÁCIA - praktické tipy

Komentáre (0)  |  Pridaj k obľúbeným

Vieš koľko kázní si už počul počas svojho kresťanského života? A vieš koľko z nich si pamätáš? A vieš prečo si pamätáš, tie, ktoré si pamätáš? Odpovede na tieto otázky a mnoho praktických tipov ťa čaká v tomto článku.

Východzí bod

Raz za týždeň má niekto u vás na mládeži nejakú tému - to znamená: komunikuje. Štvrtinu až polovicu mládeže trávime tým, že niekoho počúvame, alebo tým, že hovoríme. Komunikácia je dôležitá súčasť nášho života.


Aktivita 1

Skús zrátať približne, koľko kázní si počul za svoj život. Budeš potrebovať svoj mobilný telefón a ešte konkrétnejšie, kalkulačku v ňom. Postupuj podľa tohto vzorca krok po kroku:

Vzorec:

tvoj vek

mínus 10 (alebo vek obrátenia)

krát počet vyučovaní, ktoré počuješ za bežný týždeň

krát 52

krát vernostný kvocient*

príklad: mám 17 rokov – 10 = 7 x 2 (počet vyučovaní, ktoré počujem každý týždeň) = 14 x 52 = 728 x vernostný kvocient


*Vernostný kvocient sa vyráta tak, že porozmýšľaš koľko z 10 stretnutí nie len absolvuješ, ale naozaj si vypočuješ tému, ktorá sa vyučuje alebo káže a to vydelíš číslom 100.

Výsledné číslo hovorí o tom, koľko kázní, prednášok alebo vyučovaní si doteraz počul vo svojom živote (resp. vo svojom kresťanskom živote, ak si sa obrátil neskôr).


Teraz skús rozmýšľať nad tým, čo si z toho pamätáš. 

Na koľkých rečníkov si spomínaš? 

Na koľko tém si spomínaš? 

Na koľko myšlienok si spomínaš, a čo si vo svojom živote zmenil na základe toho, čo si počul?


Záver

Pamätáme si toho naozaj veľmi málo. Čo musíme zmeniť, aby to, čo hovoríme (komunikujeme) prinieslo životnú zmenu? Treba pochopiť dva princípy:


Keď máš čo povedať, hovor! (osobnosť komunikátora)


Ľudia si vyberajú to, kam idú, podľa rečníka, a nie podľa témy. 

Každý rok pripravujeme Konferenciu pre pracovníkov s mládežou a zo skúsenosti sme dospeli k tomu, že veľkosť seminárnych miestností vyberáme podľa toho, kto má tému a nie podľa toho, čo asi zaujíma ľudí. Ľudia si vyberajú to, kam pôjdu, viac podľa rečníka, ako podľa témy. Dokonca, je im niekedy jedno, že to už viackrát počuli – osoba rečníka je dôležitejšia ako samotná téma.

Čo z toho vyplýva?

Nejde o to, aby si sa „blysol“, ale o to, aby si komunikoval Božiu pravdu

Komunikuj, ak si na to obdarovaný

Väčšina vecí sa neprenáša prostredníctvom slova, ale prostredníctvom postojov - ak ich nežiješ, nikoho ich nenaučíš. Môžeš o nich rozprávať aj celé veky.


Ako sa naučiť komunikovať?

Keď sa ľudia pýtajú túto otázku, majú dobré úmysly. Obyčajne sa pýtajú, ako si napísať kázeň, ako sa zbaviť trémy, ako používať humor, ako získavať a používať ilustrácie, ako udržať pozornosť svojich poslucháčov. No, odpoveď na túto otázku ide hlbšie. Tu je niekoľko odpovedí, ktoré ťa možno prekvapia.


1. Poznaj Boha

Aký je tvoj vzťah s Bohom? Ako by si ho popísal? Tvoji poslucháči to uvidia. A to je tá najdôležitejšia vec, ktorú im môžeš odovzdať. Koľko času tráviš tým, že sa na Boha pýtaš, o ňom si čítaš a rozprávaš sa s ním? Keď budeš poznať Boha, bude to počuť na tom, čo hovoríš. A bude to iné ako väčšina kázní, ktoré ľudia počujú.

2. Pracuj na svojom charaktere 

Aby si mal o čom hovoriť, potrebuješ niečo zažiť. Chceme všetko bezbolestne. Chceli by sme, aby sa téma pripravila za 20 minút, hoci to normálne trvá možno aj 8-16 hodín. Chceme mať posolstvo od Boha pre svet, ale chceme, aby to prišlo bezbolestne a automaticky. Čo keby sme sa modlili: „Bože, naozaj potrebujem najprv hlboko v svojom živote zakúsiť to, o čom plánujem hovoriť.“

3. Nechaj Boha tvoriť svoje posolstvo v tvojom živote

To, čo hovorím a to, čo žijem je spojené. Chcem Boha vo svojom živote, alebo stačí, keď je v mojej téme? Keď to oddelíš, tak budeš síce stáť a hovoriť, ale nič sa nebude diať. „Bože, vytvor to, čo chceš povedať v mojom srdci pred tým, než to budem hovoriť.“ 

Keď kážem iba to, čo som počul iných kázať, alebo čítal v knihách, tak som iba čašník, ktorý prinesie jedlo z kuchyne a dá ho na stôl, ale zostáva hladný. Je rozdiel medzi podaním a vlastnením posolstva. Hovor ľuďom o tom, čo ťa napĺňa. Nech tvoj postoj je: „Musím to povedať, lebo vybuchnem.“ Ja osobne chcem počúvať takých ľudí.

Čo robí teraz Boh v tvojom živote, čo chce povedať ostatným? A máš čo hovoriť!


Výsledky rečníka, ktorý je napojený na zdroj

Budeš hovoriť o veciach, ktoré sa ľudí bytostne dotýkajú. Budú pozerať s otvorenými očami, pretože cez teba ku nim bude hovoriť ten skutočný Boh, ktorý ich pozná. Udržíš pozornosť automaticky, lebo to naozaj chceš - štvalo by ťa totiž, keby to niekomu ušlo. Netráp sa, či si zábavný alebo nie. Zaujímajú ťa ľudia, ku ktorým hovoríš? Miluješ ich? 

A nakoniec - to, či si bol úspešný nie je dané tým, čo ti ľudia povedali po mládeži, ale tým, či žiješ to, čo si hovoril. A ak je tvoj život v chaose, prestaň radšej vyučovať.

Hovor tak, aby nezabudli! 


1. Povedz to spôsobom, ktorý bude nezabudnuteľný (tvorivosť)


Veľa ľudí si o sebe myslí, že nie sú tvoriví, lebo nedokážu vymyslieť niečo - z ničoho, alebo sami. To je ale mylná predstava. Existuje iba úplne maličké percento ľudí, ktorí dokážu niečo také. Takých voláme: géniovia. Väčšina z nás zakúša tvorivosť tak, že tvorivo pristupujú k tomu, čo už niekto iný vytvoril. A ešte efektívnejšie je to vtedy, keď to robia spolu s niekým, v tíme. Potom môže vzniknúť skutočne majstrovské dielo, ktoré odráža tvorivosť nášho Stvoriteľa. 

Čo keby si rozmýšľal nad ktoroukoľvek témou tak, že sa budeš pýtať sám seba alebo ľudí v tíme: Akou formou môžeme najlepšie priniesť túto tému/myšlienku/ pravdu k našim ľuďom?

Keby som sa ťa spýtal, čo robí vyučovanie silným, asi by si povedal, že to je niektorá z nasledovných vecí alebo ich kombinácia: :

- keď vidím, nielen počujem

- scénka (vizuálne)

- originálne (nové)

- príklad, pomôcky, obrazy

- zážitok

- šok

- keď sa to týka života

- aplikovateľné

- otvorenosť rečníka, úprimnosť, motivácia

- extrémne vyjadrenie

- opakovanie

- keď ľudia niečo dostanú

- zapojenie – integrácia do procesu

- príklady, pomôcky

- osobné svedectvá

- dobrá rétorika, vyjadrovacie schopnosti

- praktická skúsenosť s predmetom vyučovania

- štruktúra vyučovania

- aplikovateľnosť

- humor

- Boží zásah

Zamysli sa nad tým, na koľké  z týchto vecí môžeš mať vplyv ty sám. Prejdi si tento zoznam pred svojou kázňou/prednáškou a pýtaj sa sám seba alebo ľudí okolo seba, ako sa dajú tieto alebo podobné prvky zapracovať do tvojho príhovoru.


2. Povedz jednu vec a povedz ju jasne (relevantnosť)

Počuli sme už toľko kázní v svojom živote. Ale iba tak málo z nich si pamätáme. Je veľká pravdepodobnosť, že tie, ktoré si pamätáme, boli zamerané na jednu vec. Spurgeon, považovaný za majstrovského kazateľa povedal: „Iba jednu vec - veľmi dobre. Nepreceňuj publikum ani seba“.

Hoci to je ťažké, ešte predtým, než začneš zbierať materiály na svoj príhovor a predtým, ako sa rozhodneš, ako budeš komunikovať, je dôležité vyjasniť si, čo je tá jedna vec, s ktorou chceš, aby poslucháči odchádzali zo stretnutia. Vždy si doplň vetu: Na konci tohto stretnutia ľudia vedia/spoznali/naučili sa/chápu ...

3. Používaj obrazy (extrémne obrazy) 

Podobenstvo o podobenstve - Prečo príbehy komunikujú

Kde bolo tam bolo, bola raz jedna pravda. A tá pravda chodila po uliciach stále tak nahá ako v deň, kedy sa narodila. Kvôli tomu ju nikto nechcel pustiť ku sebe domov. Kedykoľvek ju ľudia uzreli, obrátili sa k nej chrbtom a utiekli. Jedného dňa, keď pravda znovu smutne vandrovala ulicami, stretla Podobenstvo. Podobenstvo bolo oblečené do nádherných pestrofarebných šiat. Keď Podobenstvo zočilo pravdu, povedalo: „Povedz mi suseda, prečo si taká smutná?“ Pravda trpko zastonala: „Och bratku, zle je zle je. Som stará, tak veľmi stará, že si ma nikto nechce pripustiť k srdcu. Nikto so mnou nechce nič mať.“

Keď to počulo Podobenstvo, povedalo: „Ľudia od teba neutekajú preto, že si stará. Ja som tiež staré. Veľmi staré. Ale čím som staršie, tým viac sa ľuďom páčim. Poviem ti tajomstvo: Každý rád veci prijíma preoblečené a trošku prikrášlené. Veď, požičiam ti nejaké krásne oblečenie, také ako to moje a uvidíš, že tí istí ľudia, ktorí ťa odmietali,  budú ťa pozývať do svojich domovov a tešiť sa z tvojej spoločnosti.“

Pravda dala Podobenstvu za pravdu a obliekla si požičané šaty. A od tých čias, Pravda a Podobenstvo chodia spolu ruka v ruke. A každý ich má rád. Spolu im to pristane.

4. Pravidelne hodnoť svoj prejav a dovoľ ho zhodnotiť aj ostatným

Keď pozeráš v televízii tenis, možno sa ti zdá, že by si mohol kedykoľvek zoskočiť na kurt a zahrať to lepšie. Niekedy sa chytáme za hlavu, lebo z pohodlia našej pohovky nedokážeme pochopiť, ako športovec mohol minúť tú-ktorú loptičku.

Presne tak je to aj s komunikáciou (a akoukoľvek inou zručnosťou). Keď pozoruješ nejakého výnimočného komunikátora, zdá sa ti, že nerobí nič zvláštne, že mu to všetko ide tak jednoducho a ľahko. Keď ale ty máš stáť pred ľuďmi, zistíš, že to nie je až také ľahké.

Veľkolepí komunikátori zhodne hovoria – komunikácii sa treba učiť. Treba na sebe pracovať tak, ako športovci pracujú na svojich výkonoch. 

Možno vieš a možno nie, že výnimoční komunikátori vo veľkých amerických zboroch si svoje kázne pripravujú niekoľko týždňov dopredu. Má to niekoľko dôvodov. Jeden z nich je ten, že vedia, že sa potrebujú do témy zahĺbiť dostatočne dlho na to, aby tému „vynosili“ v svojom živote a tiež na to, aby získali potrebné ilustrácie zo života, ktorými by danú tému podporili. Druhý dôvod je ten, že dajú možnosť iným tvorivým tímom, aby inými, tvorivými spôsobmi mohli rozpracovať danú tému a doplniť rečníka. Tretí dôvod je ten, že dávajú priestor svojmu tímu k tomu, aby mohli pripomienkovať ich príhovor ešte predtým, než ho povedia.

Pre mňa sú títo kazatelia vzorom, tak, ako tenisoví profesionáli sú vzorom pre začínajúcich tenistov. Si ochotní pustiť sa do tvrdej prípravy?

Tu je niekoľko otázok, ktoré kladieme rečníkovi v našom zbore:

1. Prečo by mali všetci počuť to, čo ideš povedať? 

(Ak on nie je presvedčený, koho presvedčí?)

2. Povedz v jednej vete to, čo ideš povedať. 

(Ak sa to nedá povedať v jednej vete, snažíš sa povedať priveľa)

3. Ako si to majú ľudia zapamätať? 

(Ako si si to zapamätal ty? Ako to žiješ?)

Hodnotenie

1 2 3 4 5